RPG Småland-Ölands distrikt

RPG-RESOR

SOMMARENS RESOR 2024

Välj någon av sommarens resor här!

Åland 24-27 juni

Kyrkresa!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Resor som genomfördes 2023

JÄMTLAND en resa till Hållandsgården.

Tryck här

HEMLIG RESA 12-13 JUNI och 15-16 JUNI

Under klarblå himmel och sommarvarmt väder startar vi vår 2-dagarsresa mot okänt mål. Spekulationerna var många när bussen vände av söderut. Målet är Ulriksbergskyrkan Växjö, där vi intar vårt morgonkaffe.
Färden går sedan mot Råshult där vi möts av självaste Carl von Linné, gestaltad av en entusiastisk guide, Anton Herder. Han tog oss tillbaka till tiden för Linnés levnad och livsverk och kulturreservatets ambitioner att i nutid bevara den gamla kulturen. Lunch intogs på Möckelsnäs Herrgård. Eftermiddagskaffe med kanelbulle, så klart, dracks på IKEA museum. Därefter presentation av Ingvar Kamprads livsverk: IKEA.
Efter en tur till Mörrumsån och deras berömda laxfiske var vi framme vid vårt övernattningsställe, Hotel Karlshamn, där en delikat middag serverades. Nästa dag bar det av till Ronneby Brunn, kurort och fritidsanläggning med guidad tur och därefter till Blekinge Museum som grundades 1899. Guiden presenterade en gedigen kunskap om den marina verksamheten då och nu i området.
Vi passerar Amiralitetskyrkan och lyfter på hatten för gubben Rosenbom naturligtvis. Därefter väntade lunch på friluftsgården Senoren. Trötta och med mycket ny kunskap i bagaget återvänder vi hemåt efter en fika på Tingsryds camping.
Anita Gunnar/Åke Grönkvist.

DALSLAND 10-12 JULI

Distriktet arrangerade en resa till Dalsland.
Ost från Gäsene mejeri i Ljung smakar mer och det märker man redan vid första tuggan. Smaken kommer från Ljung mitt i Västra Götaland. Här serverades förmiddagskaffet.Från Älvutsikten på Hunneberg hade vi en vacker utsikt över västgötabyggden.
Resan gick vidare till Kungajaktmuseet Älgens berg, beläget i ekopark Halle/Hunneberg Vargön, ett upplevelsecentrum som berättar om älgen, bergens natur, fängslande kulturhistoria och kungajakt. I Dals-Rostock besöktes den unika Örtagården, Brunnsparken och Kerstins ateljé. Till Åmål anlände vi senare för inkvartering på Stadshotellet, där middag och sköna sängar väntade.
Vi studerade hällristningarna i Högsbyns hällristningsområde från bronsåldern. Det består av 2500 figurer fördelade på drygt 300 hällar. Därefter åkte vi söderut på den natursköna och vackert ringlande ”Brudfjällsvägen” till Håverud. Från den imponerande akvedukten i Håverud började vår fina tur på Dalslands kanal med slussning till Billingsfors. Vi lyfts genom 17 slussar och flyter högt ovan marken genom akvedukten. Den blåa vägen omges av branta berg och djupa skogar. Samma skogar där Ronja Rövardotter skrek sitt vårskrik i filminspelningen. Du passerar små brukssamhällen och herrgårdar från en svunnen tid. Dalslands kanal anses vara en av Europas vackraste kanaler. Att färdas på kanalen är ett äventyr och en naturupplevelse utöver det vanliga. Under båtfärden serverades en god laxlunch.
Svantes kaktusodling i Svanskog var nästa uppehåll. Här erbjuds c:a 1000 olika arter av kaktusar till köpare från hela världen.
Sista dagen besökte vi Halmens Hus som ligger på Majberget i Bengtsfors med en fantastisk utsikt över landskapet och sjön Lelång. Här kan man året runt se basutställningen som berättar historien om varför halmen fått så stor betydelse just i Dalsland. Här finns också en utställningshall och en slöjdbutik.
Invid sjön Nären ligger Skålleruds kyrka som är en av Sveriges vackraste kyrkor, en rödmålad träkyrka med sina äldsta delar från slutet av 1500-talet. Äldsta föremålet ska vara täljstensdopfunten från 1200-talet. Här kan man se träskulpturer snidade på 1760-talet av Isak Scillström och målningar från 1679 av Erik Eriksson Grijs. Lunch serverades på Sunnanås Golfrestaurang i Mellerud.
Färden gick vidare till Trollhättan och de historiska slussarna. Sista uppehållet på resan gjordes på konditori Nordpolen i Vara. Resan avslutades med provsmakning och köp av ostar i Sivans osthandel, ett familjeägt företag som i fem generationer arbetat med ost.
Med ost från Gäsene mejeri i Ljung och Sivans ost i Vara i bagaget gick hemresan via Falköping och Jönköping.
Tack alla glada och positiva resenärer för att vi fick vara era reseledare - Åke Sjögren, Ingrid Risarp och Harrieth Andersson.
Harrieth Andersson

GEMENSKAPSDAGAR PÅ KLINTAGÅRDEN ÖLAND 16-20 AUGUSTI

Läs här

ÅLAND 20-23 AUG

HÅLLANDSGÅRDEN 27 AUG-1 SEPT

SOMMAREN 2022

RESOR TILL HEMLIGT MÅL - VART ÄR VI PÅ VÄG?

NU ÄR DET INGEN HEMLIGHET LÄNGRE!

Årets resa mot hemligt mål är nu ingen hemlighet längre. Den 13 och den 16 juni var det 45 förväntansfulla resenärer som steg ombord på bussen. Vi startade i Ekenässjön via Nässjö till Jönköping. På första resan kom vi inte längre än till Rogberga kyrka, för då kokade bussen. Tur att vi åkte med Reinholds Buss för på 10 minuter fixade vår chaufför en ny buss så vi kunde åka vidare utan försening. När alla i Jönköping/Huskvarna stigit på bussen gick den till Ödeshög där vi tog vårt morgonfika.
Sedan gick bussen förbi Alvastra Kloster, Omberg, fågelsjön Tåkern och Heliga Hjärtats kloster till Klosterkyrkan i Vadstena. Där möttes vi av två guider som berättade om Heliga Birgitta och klostret. Därefter var det dags för lunch på restaurang Vasa. Stärkta av lunchen gick färden vidare till Motala och Charlottenborgs slott. Huvudtemat genom museet är Motalas historia från stenålder och framåt. På slottet visas också Sophia Isbergs fantastiska träsniderier från mitten av 1800- talet.
Efter en kopp kaffe gick färden vidare utmed Göta kanal som firar 200-års-jubileum i år. Vårt slutmål för dagen var Norrköping. Där tog vi in på Grand hotell. Kvällens middag serverades på Renströmmen som är Pingstkyrkans konfererens-anläggning. Efter en utsökt måltid fick vi information av Sören Aidert som är kyrkans konferensansvarige, som berättade om hur församlingen vill nå ut till alla Norrköpingbor med sin kyrka och konferensverksamhet. Hemvägen från middagen gick genom Karl Johans park med sina blomsterodlingar.
Dag två startade vi med en mycket god frukost. Första besöket blev på Arbetets museum där vi träffade rullerskan Alva. Alva berättade på bred östgötska hur det var att flytta in till storstaden Norrköping i slutet av 1920- talet och hur det var att arbeta i textilindustrin på Strykjärnet.
Andra dagens lunch intogs på Söderköpings Brunn. Resans sista guidning gick vi genom Söderköping och våra guider berättade om att medeltidens Söderköping finns bokstavligen under våra fötter. Vi gick omkring på åtta-nio hundra års avlagringar. Dagens gator är i huvudsak medeltidens gator, fast 2-3 m högre upp. Efter besöket i Söderköping var det dags att åka hemåt. Vi stannade i Linköping och drack kaffe i Equmeniakyrkan. Där avslutade vi med en kort andakt.
Med tacksamhet kan vi se tillbaka på två resor med mycket glädje och tacksamhet över att vi åter kunde resa och få träffa många nya och glada resenärer.

Ett stort tack till våra chaufförer Conny Gideonsson och Lars-Göran Harryson.

Text: Barbro o Sören Andersson

MÄLARDALEN

11 – 13 juli 2022 arrangerade RPG Småland/Ölands distrikt en resa till Mälardalen.

Första stoppet på resan blev i Skänninge där förmiddagskaffet serverades. Efter kaffet besökte vi Vårfrukyrkan.

Efter lunch som intogs uppe i Svampen i Örebro reste vi till Arboga, där vi fick en historisk guidning genom den medeltida stadskärnan med kullerstensgator, gamla trähus och historiska platser. Vi besökte också Heliga Trefaldighetskyrkan.

Vi anlände till Eskilstuna för inkvartering på hotellet. Före middagen bekantade vi oss med omgivningarna och besökte Rademachersmedjorna, som är ett friluftsmuseum med bevarade smedjor från 1600-talet. Vi besökte även Munktellmuseet som erbjöd en spännande samling med över 200 traktorer och motorer.

Sigurdsristningen på Ramsundshällen är ett av vårt lands förnämsta fornminnen, en imponerande runristning från 1000-talet. Bilderna återger olika episoder ur sagan om Sigurd Fafnesbane medan texten handlar om ett brobygge över Ramsundet. Sagan är fortfarande levande i Wagners opera om Ringen och i Tolkiens böcker om Sagan om ringen

Strängnäs är den ”Dynamiska idyllen”. Här finns den charmiga småstadsatmosfären vid Mälaren kombinerad med ett dynamiskt affärscentra. Staden har anor från vikingatiden. Vi besökte den välkända domkyrkan där Gustav Vasa den 6 juni 1523 valdes till konung. Domkyrkan är från 1200-talet.

Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 1500-talet och utgjorde då en del av det nationella försvarssystemet. Slottet uppfördes även som en representativ bostad för renässansfursten Gustav Vasa. Slottet är också internationellt känt för sin enastående porträttsamling med porträtt av betydande svenskar från Gustav Vasas dagar ända fram till vår egen tid. Här finns också en av Europas mest bevarade 1700-tals-teatrar i ett av tornen.

Efter besöket i Mariefred ställde vi kosan till Hovsjö för att åka en guidad spårvagnstur längs glittrande sjöar och genom vacker natur mot Malmköping.

Vid framkomsten besökte vi muséet Vagnorama med 40 vagnar, den äldsta från 1903 och den yngsta från 1950. Här finns också ett bussmuséum som visar bussarnas utveckling.

I Kungsör startade vår tur på Hjälmare kanal med slussning och lunch ombord.

Kryssningen på Hjälmare kanal går genom historiskt kulturlandskap med anor från Gustav Vasas tid. Under färden passerades flera slussar som alla öppnades för hand på precis samma sätt som för 400 år sedan. Kanalen byggdes 1623 till 1639 för att underlätta transporten av järn och spannmål och är Sveriges äldsta byggda vattenväg. Kanalen är kantad av vyer över storslagna ekhagar, naturreservat, grönskande ängar och betesmarker samt områden med rikt fågelliv och unik fauna. Den tretton kilometer långa Hjälmare kanal förbinder Mälaren med Hjälmaren och är i dag Sveriges äldsta farbara kanal.

Hemresan gick via Norrköping till eftermiddagskaffet i Ödeshög och med ett besök på chokladfabriken.

Bilder: Evan Brunehult
Text: Harrieth Andersson
Chaufför: Åke Sjögren :
Reseledare: Harrieth Andersson och Ingrid Risarp
33 positiva resenärer

MUSIKALEN KRISTINA FRÅN DUVEMÅLA

12 - 14 augusti arrangerade RPG Småland/Ölands distrikt en resa till Dalarna och en oförglömlig kväll på Dalhalla med konsertversionen av Kristina från Duvemåla.

I arla morgonstund startade resan som gick mot Mariestad och Kristinehamn.

Vid ankomsten till Mora serverades lunch innan vi besökte Mora kyrka och Vasaloppets målområde.

I Nusnäs gjordes ett uppehåll för att se på tillverkningen av Dalahästar.

Färden gick vidare till Falun för inkvartering på hotellet där middag och sköna sängar väntade.

Vi besökte Carl-Larsson Gården i Sundborn. Där fick vi en guidad rundtur genom det vackra hemmet. Vi besökte även kyrkan och beundrade även där Carl-Larssons vackra målningar.

Vi besökte Världsarvet Falu Gruva. Med buss åkte vi runt i gruvområdet där vi fick en mycket intressant guidad tur.

Falu gruva, staden och bergsmanslandskapet utnämndes år 2001 till världsarv. Gruvbrytning har med stor säkerhet förekommit i Falun sedan 700-talet. Under 1600-talet var Falugruva världens största kopparproducent. Den 8 december 1992 blev den sista i en lång rad dagar av obruten gruvdrift i Falu gruva.

Strax utanför Rättvik ligger det stora stenbrottet i Dalhalla. Dalhalla är idag en internationellt etablerad spelplats och bl.a. beskrivs vara som en av de mäktigaste och vackraste utomhusarenorna i Europa.

Efter middagen var det dags att bege oss till Dalhalla för att få uppleva den 3 timmar långa konsertversionen av Kristina från Duvemåla, Sveriges mest älskade musical. Huvudrollerna spelades av John Martin Bengtsson och Victoria Tocca. För musiken svarade Dalasymfoniettan och dess kör under ledning av Anders Eljas

Efter frukost tog vi plats i bussen och lämnade Falun. Vi reste mot Rättvik och körde genom den vackra byn Tällberg.

IMG_18411111.jpg .Leksands kyrka på udden mellan Österviken och Österdalälven är förmodligen Siljansalens äldsta och troligtvis byggd över ett hedniskt tempel. Är en av Sveriges största landsortskyrkor med plats för 2 300 personer.

IMG_184711.jpg Sedan 1817 har här bakats knäckebröd efter samma hemliga familjerecept.

Med Dalahästar från Nusnäs och knäckebröd från Leksand i bagaget gick hemresan via Örebro, Askersund och Jönköping.

Bilder: Ingrid Risarp
Text: Harrieth Andersson
Chaufför: Åke Sjögren :
Reseledare: Harrieth Andersson och Ingrid Risarp
48 positiva resenärer

GEMENSKAPSDAGAR PÅ KLINTAGÅRDEN ÖLAND 24 - 28 AUGUSTI.

RPG Småland-Öland inbjöd till Ölandsdagar förlagda till Klintagården, Köpingsvik.

Dagarna bjöd på härlig gemenskap i varmt och soligt väder. Programmet bestod av morgonpromenader, bibelstudium med utgångspunkt i Herrens bön, Vår Fader, bad och olika sorters spel.

Första kvällssamlingen fick vi höra föreståndarparet Mikael och Annika Båge berätta om hur de hamnade på gården och de beskrev Klintagårdens utveckling. Övriga kvällar visade Boppe Perhamn, Nybro, bilder och kåserade, Åke Nordqvist och Hans Carlén, Jönköping, bjöd på sång, musik och berättelse under temat ”Så minns vi Artur Eriksson” och Dan-Inge Olsson, Sösdala, sjöng för och tillsammans med oss. Fredagen bestod av en dagsutflykt med buss till södra Öland och Eketorps borg

I söndagens gudstjänst var det många som deltog och delgav sina livsberättelser. Bengt Westerlund, Vetlanda sjöng till Harrieth Anderssons ackompanjemang och Jan-Olov Claesson, Landsbro sjöng till eget gitarrackompanjemang.

DSC_00572.jpg .

Harrieth Andersson samt Christina och Sven Holmqvist från Ekenässjön var ansvariga för dagarna.

Text och bilder: Sven Holmqvist

HÅLLANDSGÅRDEN

Vi var ett 30-tal RPG-are som klev på bussen i Nässjö eller Jönköping den 28 augusti för att tillbringa en vecka på Hållandsgården i centrala Jämtland.
Våra kunniga guider tog oss med på vindlande vandringar längs forsar och stup, men upp till Åreskutans topp fuskade vi med att åka linbana. Alla luncher intogs utomhus, ofta tillagad direkt i stekhäll över en vedeld.
Det var fascinerande att besöka Handöl, den lilla byn dit de första av Armfelts karoliner vinglade ner efter dödsmarschen över fjällen som krävde 3000 liv. Muséet var intressant och våfflorna ljuvliga.
Förutom fjällvandringar hann vi besöka Östersund, där vi dels besökte Wilhelm Pettersson-Bergets Sommarhage och det osannolika Jämtli, ett utomhus-muséum som mer än väl kan mäta sig med Skansen i Stockholm.
Och låt oss inte glömma den vackra stavkyrkan där vi höll morgonandakter och kvällssamlingar, fick lyssna till Olof och Anna från SVT:s sommarandakter, eller till Mikael Ekvall som bjöd på en underhållande kväll. Vi begrundade en kväll Jesu tre sista dagar vid den stora Jerusalemmodellen, och en kväll tog vi del av en samisk kvinnas berättelse om hur det är att vara renhjordsägare, en kamp både mot manlig dominans och nedlåtenhet och mot vargarna som tog 43 % av hennes nyfödda kalvar i år. Och vilken tur vi hade som helt oplanerat fick lyssna till en 15-årig världspianist från Hong-Kong i Undersåker kyrka!
Slutligen: Vilken fantastisk mat Hållandsgården levererade! Efter en dag med vandringar och upplevelser och spännande mat utomhus var det en lyx att få sitta ned i matsalen och avnjuta denna gastronomiska höjdpunkt. Det var en belåten grupp som vände hemåt, mätta på både mat, kulturupplevelser och andlig föda.

Roland Eckerby

a+

o o o o o

SOMMAREN 2020 OCH 2021

Alla resor ställdes in

SOMMAREN 2019

ÖLANDSVECKAN 21 - 25 AUGUSTI

Deltagarna på Ölands-veckan

Vi var 48 pensionärer som hade trevligt tillsammans. Öland bjöd på sensommarvärme med mycket sol. Vi fick mycket god mat och bra service. Mellan samlingarna spelades kubb och boule.

Våra ledare Karin o Anders Bengtsson och Harrieth Andersson

Foto: Evan Brunehult

Anders Bengtsson leder bibelstudierna som tog oss med till fyra av de sju församlingarna, nämligen Smyrna, Thyratira, Sardes och Filadelfia. Med bilder från dessa städer fick vi historiska fakta om varje plats liv och fördjupning i bibeltexterna.

Efter studiet på fredagen tog turistbussen oss med till Sandviks kvarn där vi åt middag som bestod av kroppkakor alt. lufsa

Kroppkakor

Foto: Evan Brunehult

Eftermiddagskaffe med goda bullar och kakor fick vi hemma hos Ulla-Britt och Reidar Widäng

Evan Brunehult

RESOR MOT HEMLIGT MÅL

- VART ÄR VI PÅ VÄG? -

Återigen har den årliga resan mot hemligt mål ägt rum. Det blev 3 bussar som rullade i väg under juni månad. Den stora frågan resenärerna ställde sig var ”VART ÄR VI PÅ VÄG?”
Vårt första stopp blev i Hagshults Missionshus där Kristina vår chaufförs fru hade kokat kaffe och dukat fram koppar till oss. Sedan var det dags att plocka upp vår sista grupp i Värnamo.
Efter vår andakt och presentation ställdes frågan VART ÄR VI PÅ VÄG?
”Du kommer att få besöka ett BB, åka lite på slätten och lite på höjden. Du får damma av dina minnen och få dricka lite gammalt vatten och få chansen att uppträda som solist och se det som kommit från Småland och det som slagit ut i full blom.”
Det var många tankegångar som gick igenom i resenärernas huvud, och mång gissningar.
Vårt första stopp blev på WAPNÖ gård för lunch. Allt som vi åt producerades på gården. Gården har 3 500 nötdjur och egen biogasanläggning. Här kan man se deras stora mjölkningskarusell, mejeriet. kalv-BB och kalvdagis.

Nästa stopp på resan var BERTE museum som är en nostalgitripp utöver det vanliga. Utställningar på 1800 kvm fyllda av prylar från förr. T.ex. lanthandel, skola, traktorer, smedja, mejeri och jordbruksmaskiner.

Efter en kaffepaus åkte vi vidare till Hallandsgården där vi möttes av guiden som utförligt och intressant berättade om backstugan och det gamla skolhuset.

Något trötta men fyllda av glädje, ny gemenskap och upplevelser åkte vi till vårt hotell för middag och övernattning. Efter middagen blev det en kort busstur som tog oss till Erikshjälpen Second Hand i Halmstad för lite shopping och en stunds gemenskap med kaffe, sång och andakt.
Andra dagen startade vår resa till Tylösand, förbi golfbanorna och hamnade till slut i S:t Olofs Kapell. Kapellet har en märklig historia. Kapellet uppfördes 1721 som kyrka åt församlingen i Lidhult vid smålandsgränsen. Drygt 150 år senare revs det för att ersättas av ny Stenkyrka. Landsantikvarien Erik Salvén fick hör historien om det gamla kapellet och beslutade att det skulle återuppbyggas. Han lyckades genom idogt arbete samla in medel för återuppbyggnad på den vackra platsen i Tylösand.
Efter lunchen var det dags för det sista besöksmålet som var Varbergs fästning. Det var en stor bedrift för många att ta sig upp för backarna till fästningen. Där togs vi emot av två duktiga guider som tog hand om oss och berättade om Bockstensmannen och fästningen,

Sedan var det dags för hemfärd med stopp för kaffe i Åkulla Fritidscenter. Som reseledare har det varit stor glädje att få arbeta med vår chaufför Lars Göran Harrysson.

Lars Göran med vår fotograf Barbro Malm.

Tänk att så många ville följa med på resan, utan att veta vart man skall åka.
Tack alla glada och trevliga resenärer för att vi fick vara era reseledare!

Barbro och Sören Andersson

Läs mer om resorna här: https://ydrebo.se/sverigeresor/RPG-resa-2019/

VÄNERN RUNT

8-10 juli och 22-24 juli arrangerade RPG-distriktet två resor till Dalsland

Dag 1
Första stoppet var vid Sivans osthandel utanför Vara där vi fick guidning och gott kaffe.

Foto: Kjell Gunnar Brolin

Färden gick vidare till Trollhättan och de historiska slussarna.
Lunch serverades på Spiskupans Restaurang på Hunneberg.

Från Älvutsikten på Hunneberg hade vi vacker utsikt över Västgötabygden.

Foto: Kjell Gunnar Brolin

Färden gick vidare till Dals-Rostock med den unika Örtagården, Brunnsparken och Kerstins ateljé.

Skålleruds kyrka.
En vackert belägen röd träkyrka vid sjön Nären med osedvanligt vackra målningar och träarbeten. Kyrkan är från sent 1600-tal. Äldsta föremålet i kyrkan ska vara täljstensdopfunten från 1200-talet.
Efter besöket i Skålleruds kyrka åkte vi norr ut till vårt hotell i Åmål där vi bodde två nätter.

Dag 2
Dagen startade med att vi studerade hällristningarna i Högsbyn.
Därefter söder ut på den natursköna och vackert ringlande ”Brudfjällsvägen” till Håverud.

Foto: Kjell Gunnar Brolin

Från den imponerande akvedukten i Håverud började vår fina tur på Dalslands kanal med slussning till Billingsfors. Vi får uppleva en vacker sjöväg som hade stor betydelse för brukens framväxt under 1800-talet. Under båtfärden serverades en god båtlunch.

Herrgården Baldersnäs vackert belägen vid Laxsjön hann vi besöka innan middag serverades på hotellet i Åmål.

Dag 3
Efter utcheckning från hotellet gick resan till Svantes kaktusodling. Här finns cirka 1000 arter i hög blom och möjlighet till inköp fanns.

Foto: Kjell Gunnar Brolin

Resan gick vidare till Lars Lerins konstmuseum i Karlstad. Efter en intressant guidad visning av museet åkte vi vidare till Kristinehamn för lunch.

Därefter besökte vi Picassoskulpturen utanför Kristinehamn.

Resan går sedan vidare via Skövde till Bisonfarmen i Gate, söder om Hjo där vi serverades gott eftermiddagskaffe. Därefter styrde vi resan hemåt.

Foto: Harrieth Andersson

SOMMAREN 2018

Ölands-vecka augusti 2018

Foto: Anders Bengtsson

RPG:s Ölandsvecka var en nysatsning som slog väl ut. Vi var 37 pensionärer som upplevde fem härliga dagar på Klintagården. Öland bjöd på skön sensommarvärme och ljumma bad. Klintagården skämde bort oss med underbar fantastisk mat och service.

Varje morgon började med frukost och en kortare eller längre promenad utmed Kalmarsund.
De allra piggaste hann med ett morgondopp också innan det var dags att lyssna till Anders Bengtsson. Med Bibeln som guidebok tog han oss med till Patmos, ön där Johannes skrev Uppenbarelseboken, samt till Efesos, Pergamon och Laoudiokeia, städerna där tre av de sju församlingarna som fick var sin särskild hälsning låg. Med bilder från dessa antikens städer, historiska fakta om varje plats liv och förutsättningar fick bibeltexterna nytt ljus och fördjupat
innehåll.

Foto: Anders Bengtsson Efter studiet på fredagen väntade turistbussen som tog oss till Sollidens slott. En mycket duktig guide tog oss med på en intressant promenad genom den vackra slottsparken. Kungen och drottningen var tyvärr inte hemma så vi fick äta vår lunch i Sollidens Kaffetorp.

Foto: Anders Bengtsson Bussturen fortsatte sedan till Himmelsberga, Ölands bäst bevarade radby med byggnader från 1700- och 1800-talet. Hela byn är idag museum och även här hade vi en riktigt duktig guide.

De dagar vi var hemma på Klintagården använde vi tiden till att bada, sola, spela boule eller kubb, gå tipspromenad eller bara umgås och njuta.

Foto: Anders Bengtsson

Dagarna avslutades med en kvällssamling. Harriet Andersson, Carin och Anders Bengtsson som var ledare för veckan tog själva hand om programmet första kvällen. Bengt Birgersson berättade om Pälle Näver, sjöng hans sånger och läste hans härliga dikter en kväll. På fredagskvällen bjöd Paul Skoog sång och enmansorkester. Att samtidigt spela gitarr, bas, munspel, piano och trumma är ett konststycke.

Sista kvällen bjöd Manstätten, 11 män som står tätt, på ett härligt sångprogram med både humor och allvar.
Efter gudstjänst och lunch på söndagen vände 37 tacksamma och nöjda pensionärer hem. Jag tror nästan alla uttryckte förhoppningar om en ny Ölandsvecka nästa år.

Anders Bengtsson

Skåne-resa juli 2018

Foto: Evan Brunehult

17-20 juli arrangerade RPG-distriktet en resa till västra Skåne med Danmark, Ven och Bjärehalvön. Harrrieth Andersson var reseledare.

Första stoppet var vid Hjälmseryds gamla kyrka där vi fick guidning och gott fika i församlingshemmet.

Jona i valen av Eva Spångberg finns i församlingshemmet.

Färden gick vidare till IKEA-museet i Älmhult och efter lunch på golfrestaurangen i Älmhult åkte vi söderut till vårt hotell Sundsgården där vi bodde i tre nätter-

Solnedgång vid Sundsgården

Efter frukosten nästa dag tog bussen oss till färjan för överfart till Helsingör. Vi gjorde ett stopp i Helsingörs centrum.

Sedan blev det lunch på Humlebäcks Krog där vi fick smörrebröd.

Efter lunchen gjorde vi ett besök på Louisiana konstmuseum. På väg tillbaka stannade vi till vid Kronborgs slott innan vi åkte tillbaka till hotellet.

På kvällen fick vi besök av Dan-Inge Olsson som spelade och sjöng för oss och med oss.

Nästa dag efter frukost åkte vi till Landskrona och tog båten över till ön Ven där en buss mötte upp och tog oss till Turistgården för lunch.

Foto: Evan Brunehult

Därefter besökte vi Tycho Brahe-museet och Oranienborg där en guide mötte oss. Tycho Brahe-museet finns i Sankt Ibbs nya kyrka som avkristnades 2003.

Efter ett besök i S:t Ibbs medeltidskyrka med Backafallen och Marielunds Konstnärsgård tog vi båten tillbaka till Landskrona.

På kvällen spelade och sjöng Harrieth Andersson med oss. Margit Kenneteg läste ur boken "Mogna vackert" av Britta Hermansson ett stycke som handlade om "Lager på lager". Karen Lund läste några av sina egna dikter.

Foto: Evan Brunehult

Sista dagen besökte vi Bjärehalvön . Vi åkte förbi Höganäs och gjorde ett stopp vid Krabberups slott.

Sedan åkte vi till Kullaberg där vi gjorde ett besök vid Kullens fyr och fick bussfika.

Därefter åkte vi till Hovs Hallar längst ut på Bjärehalvön för att äta lunch. Vid Broarps lada besökte vi Linneväveriet innan vi styrde färden hemåt.

Evan Brunehult

RESOR TILL HEMLIGT MÅL juni 2018

Resorna startade i Malmbäck med Lars-Göran Harrysson som chaufför. Upphämtning skedde i Vetlanda, Ekenässjön, Eksjö, Nässjö, Huskvarna, Jönköping och Gränna. I Ödeshög var det en kort fikarast och bensträckare.
Sedan gick färden förbi Linköping, Norrköping, Katrineholm till Åsa folkhögskola som serverade en god lunch.

Vi åkte norrut förbi Malmköping, Strängnäs till Stallarholmen där guiden Ulla-Lena von Krusenstjärna klev på och visade runt på Europas största insjöö, Selaön och berättade om öns historia och särskilt Mälsåkers slott.

Foto: Evan Brunehult

Vi besökte en gård med alpackor som gillade vårt besök och vi fick köpa fina ullprodukter.

Vi kom till Mariefred och äntrade ett museitåg med gamla trävagnar, lokförare, konduktör och bromsare som förde oss sakta genom försommarvackert landskap utmed Hjorthagen vid Mälaren till stationen Läggesta.

Foto: Böje Skagerö

Foto: Evan Brunehult

Vi kom till dagens mål som var slottet Östra Malma, och som ägs av Svenska Jägarförbundet. Här väntade en festmiddag och sköna bäddar.

Andra dagen guidades vi i Öster Malmas vilthägn med olika hjortar, älgar, vildsvin och olika fågelarter.

I Trosa, världens ände, blev vi guidade runt i pittoreska gränder utmed Trosaån och på hamnens fiskrestaurang åt vi nyfångad strömmingsflundra.
Vi passerade Nyköping och kom till stålstaden Oxelösund där vi besåg den originella kyrkan formad som ett fyrtorn, hamnen och gamla fiskarekvarter.

Vi fick besök av riksevangelisten Lasse Andersson från Nävekvarn som sjöng med oss och berättade upplevelser från mission i Bolivia.

Foto: Evan Brunehult

Sista anhalten var i Norrköping där nya Pingstkyrkan i Renströmmen ligger invid Karl Johansparken med stora kaktusodlingar. Vi åt en god smörgås och fick höra om och se församlingens exklusiva kyrksal och stora utbyggnadsplaner.

Under resan var det ofta program i bussen med andakter, allsång, guidningar och frågesport.

Reseledare var Harrieth Andersson och Börje Skagerö.

146 RPG-pensionärer var med på årets tre populära hemliga resor i bussar från Reinholds Buss.