RPG Småland-Ölands distrikt

Hållandsgården 2 - 7 sept

Ölands-vecka augusti 2018

Foto: Anders Bengtsson

RPG:s Ölandsvecka var en nysatsning som slog väl ut. Vi var 37 pensionärer som upplevde fem härliga dagar på Klintagården. Öland bjöd på skön sensommarvärme och ljumma bad. Klintagården skämde bort oss med underbar fantastisk mat och service.

Varje morgon började med frukost och en kortare eller längre promenad utmed Kalmarsund.
De allra piggaste hann med ett morgondopp också innan det var dags att lyssna till Anders Bengtsson. Med Bibeln som guidebok tog han oss med till Patmos, ön där Johannes skrev Uppenbarelseboken, samt till Efesos, Pergamon och Laoudiokeia, städerna där tre av de sju församlingarna som fick var sin särskild hälsning låg. Med bilder från dessa antikens städer, historiska fakta om varje plats liv och förutsättningar fick bibeltexterna nytt ljus och fördjupat
innehåll.

Foto: Anders Bengtsson Efter studiet på fredagen väntade turistbussen som tog oss till Sollidens slott. En mycket duktig guide tog oss med på en intressant promenad genom den vackra slottsparken. Kungen och drottningen var tyvärr inte hemma så vi fick äta vår lunch i Sollidens Kaffetorp.

Foto: Anders Bengtsson Bussturen fortsatte sedan till Himmelsberga, Ölands bäst bevarade radby med byggnader från 1700- och 1800-talet. Hela byn är idag museum och även här hade vi en riktigt duktig guide.

De dagar vi var hemma på Klintagården använde vi tiden till att bada, sola, spela boule eller kubb, gå tipspromenad eller bara umgås och njuta.

Foto: Anders Bengtsson

Dagarna avslutades med en kvällssamling. Harriet Andersson, Carin och Anders Bengtsson som var ledare för veckan tog själva hand om programmet första kvällen. Bengt Birgersson berättade om Pälle Näver, sjöng hans sånger och läste hans härliga dikter en kväll. På fredagskvällen bjöd Paul Skoog sång och enmansorkester. Att samtidigt spela gitarr, bas, munspel, piano och trumma är ett konststycke.

Sista kvällen bjöd Manstätten, 11 män som står tätt, på ett härligt sångprogram med både humor och allvar.
Efter gudstjänst och lunch på söndagen vände 37 tacksamma och nöjda pensionärer hem. Jag tror nästan alla uttryckte förhoppningar om en ny Ölandsvecka nästa år.

Anders Bengtsson

Skåne-resa juli 2018

Foto: Evan Brunehult

17-20 juli arrangerade RPG-distriktet en resa till västra Skåne med Danmark, Ven och Bjärehalvön. Harrrieth Andersson var reseledare.

Första stoppet var vid Hjälmseryds gamla kyrka där vi fick guidning och gott fika i församlingshemmet.

Jona i valen av Eva Spångberg finns i församlingshemmet.

Färden gick vidare till IKEA-museet i Älmhult och efter lunch på golfrestaurangen i Älmhult åkte vi söderut till vårt hotell Sundsgården där vi bodde i tre nätter-

Solnedgång vid Sundsgården

Efter frukosten nästa dag tog bussen oss till färjan för överfart till Helsingör. Vi gjorde ett stopp i Helsingörs centrum.

Sedan blev det lunch på Humlebäcks Krog där vi fick smörrebröd.

Efter lunchen gjorde vi ett besök på Louisiana konstmuseum. På väg tillbaka stannade vi till vid Kronborgs slott innan vi åkte tillbaka till hotellet.

På kvällen fick vi besök av Dan-Inge Olsson som spelade och sjöng för oss och med oss.

Nästa dag efter frukost åkte vi till Landskrona och tog båten över till ön Ven där en buss mötte upp och tog oss till Turistgården för lunch.

Foto: Evan Brunehult

Därefter besökte vi Tycho Brahe-museet och Oranienborg där en guide mötte oss. Tycho Brahe-museet finns i Sankt Ibbs nya kyrka som avkristnades 2003.

Efter ett besök i S:t Ibbs medeltidskyrka med Backafallen och Marielunds Konstnärsgård tog vi båten tillbaka till Landskrona.

På kvällen spelade och sjöng Harrieth Andersson med oss. Margit Kenneteg läste ur boken "Mogna vackert" av Britta Hermansson ett stycke som handlade om "Lager på lager". Karen Lund läste några av sina egna dikter.

Foto: Evan Brunehult

Sista dagen besökte vi Bjärehalvön . Vi åkte förbi Höganäs och gjorde ett stopp vid Krabberups slott.

Sedan åkte vi till Kullaberg där vi gjorde ett besök vid Kullens fyr och fick bussfika.

Därefter åkte vi till Hovs Hallar längst ut på Bjärehalvön för att äta lunch. Vid Broarps lada besökte vi Linneväveriet innan vi styrde färden hemåt.

Evan Brunehult

RESOR TILL HEMLIGT MÅL juni 2018

Resorna startade i Malmbäck med Lars-Göran Harrysson som chaufför. Upphämtning skedde i Vetlanda, Ekenässjön, Eksjö, Nässjö, Huskvarna, Jönköping och Gränna. I Ödeshög var det en kort fikarast och bensträckare.
Sedan gick färden förbi Linköping, Norrköping, Katrineholm till Åsa folkhögskola som serverade en god lunch.

Vi åkte norrut förbi Malmköping, Strängnäs till Stallarholmen där guiden Ulla-Lena von Krusenstjärna klev på och visade runt på Europas största insjöö, Selaön och berättade om öns historia och särskilt Mälsåkers slott.

Foto: Evan Brunehult

Vi besökte en gård med alpackor som gillade vårt besök och vi fick köpa fina ullprodukter.

Vi kom till Mariefred och äntrade ett museitåg med gamla trävagnar, lokförare, konduktör och bromsare som förde oss sakta genom försommarvackert landskap utmed Hjorthagen vid Mälaren till stationen Läggesta.

Foto: Böje Skagerö

Foto: Evan Brunehult

Vi kom till dagens mål som var slottet Östra Malma, och som ägs av Svenska Jägarförbundet. Här väntade en festmiddag och sköna bäddar.

Andra dagen guidades vi i Öster Malmas vilthägn med olika hjortar, älgar, vildsvin och olika fågelarter.

I Trosa, världens ände, blev vi guidade runt i pittoreska gränder utmed Trosaån och på hamnens fiskrestaurang åt vi nyfångad strömmingsflundra.
Vi passerade Nyköping och kom till stålstaden Oxelösund där vi besåg den originella kyrkan formad som ett fyrtorn, hamnen och gamla fiskarekvarter.

Vi fick besök av riksevangelisten Lasse Andersson från Nävekvarn som sjöng med oss och berättade upplevelser från mission i Bolivia.

Foto: Evan Brunehult

Sista anhalten var i Norrköping där nya Pingstkyrkan i Renströmmen ligger invid Karl Johansparken med stora kaktusodlingar. Vi åt en god smörgås och fick höra om och se församlingens exklusiva kyrksal och stora utbyggnadsplaner.

Under resan var det ofta program i bussen med andakter, allsång, guidningar och frågesport.

Reseledare var Harrieth Andersson och Börje Skagerö.

146 RPG-pensionärer var med på årets tre populära hemliga resor i bussar från Reinholds Buss.